Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie, jako pierwszy operator w Polsce, przetestowały smartbusa – autobus klasy MINI zdolny do samodzielnej jazdy po terenie zajezdni dzięki innowacyjnemu systemowi SmartDEPOT™, opracowanemu przez firmę Autonomous Systems, lidera autonomizacji transportu publicznego.
Demonstracja smartbusa odbyła się 6 czerwca 2025 r. w zajezdni Ostrobramska podczas VII Kongresu Organizatorów i Operatorów Publicznego Transportu Miejskiego, organizowanego przez Izbę Gospodarczą Komunikacji Miejskiej (IGKM).
Zajezdnia – tu zaczyna się przyszłość
System SmartDEPOT™ stanowi fundament nowej kategorii pojazdów miejskich: smartbusów – czyli „zwykłych” autobusów miejskich rozszerzonych o możliwość autonomicznego działania na terenie zajezdni.
Smartbus = zwykły autobus + SmartDEPOT™
W obliczu presji na optymalizację kosztów i zwiększenie efektywności operacyjnej, wdrożenie autonomii na poziomie zajezdni jest naturalnym i pilnym krokiem dla branży.
Nowo budowana zajezdnia „Redutowa”
Miejskie Zakłady Autobusowe w Warszawie rozpoczęły testy technologii autonomicznego przemieszczania się autobusów w warunkach rzeczywistych – na terenie zajezdni. To ważny etap przygotowań do planowanej budowy nowoczesnej zajezdni autobusowej „Redutowa”, która ma stać się wzorcowym obiektem łączącym innowacyjną infrastrukturę z inteligentnym zarządzaniem flotą.
– Zajezdnia to serce naszej codziennej działalności – mówi Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu MZA. – To tutaj każdy autobus rozpoczyna i kończy swoją trasę. Dlatego planując nowy obiekt, chcemy w pełni wykorzystać potencjał nowoczesnych technologii, które pozwolą nam zoptymalizować pracę, zwiększać bezpieczeństwo i ułatwiać codzienne obowiązki naszym pracownikom – szczególnie kierowcom.
Testowane obecnie rozwiązania zakładają zastosowanie autonomicznych systemów jazdy w ograniczonym zakresie – wyłącznie na terenie zajezdni. Wśród potencjalnych korzyści wymienić można m.in. bardziej precyzyjne i efektywne parkowanie autobusów, szybsze przygotowanie pojazdów do dalszej pracy oraz usprawniony dostęp do przeglądów technicznych, ładowania czy myjni. W dłuższej perspektywie przełoży się to na sprawniejsze i bardziej ekonomiczne zarządzanie całą flotą.
– Autonomia nie zastępuje człowieka, ale realnie go wspiera – podkreśla Prezes Kuźmiński. – Dzięki niej możemy odciążyć kierowców od czasochłonnych i skomplikowanych manewrów po zakończonej zmianie, co zmniejsza ryzyko drobnych kolizji oraz redukuje stres i zmęczenie. To z kolei przekłada się na wyższy poziom bezpieczeństwa i komfort pracy naszych pracowników.
Wdrożenie autonomicznych pojazdów na terenie zajezdni autobusowej – w połączeniu z budową nowoczesnej infrastruktury – jest racjonalnym krokiem w kierunku inteligentnego, bezpiecznego i efektywnego zarządzania transportem miejskim. Rozwiązanie to pozwala osiągnąć realne korzyści przy ograniczonym zakresie autonomii, co minimalizuje ryzyka i zapewnia wysoką opłacalność inwestycji.
Zaufanie budowane w praktyce
System SmartDEPOT™ opiera się na sprawdzonych wdrożeniach. Autonomous Systems z powodzeniem przetestował technologię jazdy autonomicznej w ramach projektów ze smartbusami Blees BB-1 – m.in. na kampusie Politechniki Śląskiej w Gliwicach, w Parku na Muchowcu w Katowicach oraz w Parku Śląskim w Chorzowie.
Każdy z tych projektów potwierdził skuteczność, niezawodność i społeczną akceptację rozwiązania.
Przyszłość nie jeździ zwykłym autobusem
Codzienność zajezdni to setki manewrów, minut i decyzji. Smartbus nie zastępuje kierowcy – pozwala go lepiej wykorzystać tam, gdzie naprawdę jest potrzebny. To konkretna oszczędność czasu, pieniędzy i przestrzeni. Przyszłość? Już zaczęła się na terenie zajezdni.
– „SmartDEPOT™ to gotowe do wdrożenia rozwiązanie dla nowych autobusów typu MINI, MIDI i MAXI, przystosowane do pracy w istniejących zajezdniach. Współpraca z MZA Warszawa to istotny krok na drodze do powszechnej autonomizacji transportu miejskiego w Polsce i Europie. To początek nowej ery – ery smartbusów.” – mówi Jarosław Czaja, założyciel Autonomous Systems.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.